Het zit er bijna op!

8 juni 2023 - Tokio, Japan

Bijna een half jaar heb ik onwijs toegeleefd naar deze reis. En wat heb ik genoten!

De laatste dagen was ik zo gesloopt in de avond dat een nieuwe blog er niet in zat. Maar ik zal je even updaten en kort samenvatten wat we nog hebben gedaan.

Na het dagje in het hertenpark zijn we naar het Osaka Aquarium geweest. Supergaaf! Er was een heel groot aquarium met vissen(duh), haaien en roggen. Ik heb voor het eerst walvishaaien gezien, zo mooi. We liepen daar een route en die liep ook soort van rondom dat aquarium, dus daar hebben we heel veel van gezien, foto's van gemaakt, en natuurlijk een video.

Maandag 5 juni was het tijd om Osaka weer te verruilen voor de laatste paar dagen Tokio. We waren ruim op tijd op Osaka Station, en de Shinkansen (die supersnelle trein) was ook stipt op tijd. In Tokio besloten we om een taxi te nemen naar ons hotel, dat gezeul met de inmiddels toch iets zwaardere koffers..

Dinsdag 6 juni hebben we ook iets heel tofs gedaan. We gingen naar Mount Takao. Een berg van bijna 600 meter, maar die was wel veel makkelijker te 'beklimmen' dan de Torii gates in Kyoto. Eenmaal boven was een prachtig uitzicht en hebben we ook nog Mount Fuji kunnen zien. Op de heenweg moest je een stukje naar boven met of een stoeltjeslift, of met de cable car. Met die laatste gingen we naar boven. Er kwam een oud mannetje aangeschuifeld die plaatsnam in het stuurhutje, en hup, daar gingen we. Voor de terugweg besloten we een schoolklas te volgen (die we natuurlijk wel wat voorsprong gaven) over een pad dat ons over een hangbrug leidde. We verwachtten misschien iets meer spektakel, het was gewoon een solide brug. En toen kwamen we op een kruispunt. Even goed met elkaar afgesproken hoe en wat, en toen Gerard naar links voor de cable car naar beneden, en ik sloeg rechtsaf voor de stoeltjeslift. Beeld je maar geen stoeltjeslift in waar je een stevige beugel voor je hebt, deze lift was alleen voorzien van bankjes en leuninkjes waar ik me de eerste paar meters krampachtig aan heb vastgehouden. GoPro stevig in m'n andere hand, en heel voorzichtig 't knopje indrukken om nog een filmpje te schieten. Toen de angst wat gezakt was, heb ik zelfs nog een selfie durven nemen en er werd halverwege naar beneden ook nog een foto gemaakt die je beneden aan de berg kon kopen. Ubertoerist dat ik ben, heb ik die foto natuurlijk gekocht.

Nadat we allebei weer beneden waren, zijn we nog een klein museumpje in gedoken met allerlei optische illusies. Er stond dan een plaatje op de grond bijvoorbeeld, en als je vanuit een bepaalde hoek een foto nam, leek het net echt. Heel grappig om doorheen te lopen.

Gisteren, op 7 juni, zijn we naar de Gotokuji tempel geweest. Daar ligt de oorsprong van de maneki neko, of wel de 'Lucky cat'. Linkje hier

Ook heel leuk om rond te lopen en alle neergezet maneki neko's te bekijken. Het zijn er heel, heel, heel veel kan ik je vertellen!

Daarna zijn we nog wat winkeltjes verderop in geweest, maar omdat het zo warm was besloten we terug te gaan naar het hotel. In de avond is de temperatuur echt een stuk beter, dus na een douche en schone kleren weer op pad richting Sunshine City. Daar zit een grote boekenwinkel waarvan we dachten dat die Engelse boeken zou hebben. Helaas ging die vlieger niet op, 'foreign books' betekent dat een boek naar het Japans is vertaald.. Maar toch hebben we daar weer even leuk rondgelopen en gekeken.

En toen brak vandaag alweer aan. De laatste hele dag in Tokio. Omdat Akihabara heel groot is, en we nog echt niet alles hadden gezien, zijn we daar naartoe gegaan. Aansluitend zijn we nog naar een shopping gedeelte gegaan, en toen de metro terug naar het hotel. Om de cirkel van deze toffe reis rond te maken, hadden we time tickets geboekt om nog een keer naar boven in de Skytree Tower te gaan. Het enige juiste woord om te omschrijven hoe mooi en gaaf dat was, is onbeschrijfelijk. Gelijk al bij het openen van de liftdeuren werden we overvallen door emotie, ook omdat we ontiegelijk moe zijn en die laatste energie er echt nog even aan het uitpersen zijn. Maar het was zo gaaf om Tokio in het donker te zien. Overal lampjes en lichten, op plekken nog hysterische verlichting van billboards en de bruggen over de rivieren die ook helemaal zijn verlicht. Echt heel, heel tof. Hier hebben we bijna twee weken doorgebracht (minus de dagen in Osaka), hier hebben we gelopen, rondgekeken, hebben we ons verwonderd, hebben we lekker gegeten, hebben we heerlijk gegeten, gelachen en gehuild, en vooral hele toffe herinneringen gemaakt.

Nu zijn we terug in het hotel, horen we weer sirenes, een karaoke bar vlakbij, de toeristen en de drukte van Shinjuku.

We maken ons op voor weer een reisdag morgen, de reis naar huis.

1. Nicolien:
    8 juni 2023
    Wat een fantastische belevingen. Zelf ben ik nooit in Japan geweest. Zoals je je reisverhalen vertelt krijg ik wel de sfeer helemaal mee
  2. Manon:
    9 juni 2023
    Zo mooi!! Ik snap jullie emotie wel hoor ;-) Goede reis naar huis!